Maar hoe verloopt het proces eigenlijk bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl?
Wij spraken Ardwin Poppelaars, visuele vertaler bij Staet van Creatie, en Lisa Kranendonk, communicatieadviseur bij Future Communication. Zij hielpen het Fonds bij het creëren van de nieuwe huisstijl.
Vertel! Hoe zijn jullie betrokken geraakt bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl?
Lisa: ‘Begin dit jaar klopte het Fonds bij ons aan. Ze waren de animatiestijl van de toenmalige huisstijl een beetje zat. Daarnaast stond het aantal aanvragen van nieuwe deelnemers en hulpvragen voor financiële bijstand bleef achter bij de verwachtingen. Het bestuur maakte zich zorgen: hoe kon het nou dat in een tijd, waarin de kosten voor boodschappen en energie de pan uitrezen, niemand hulp vroeg?’
Maak kennis met Ardwin!
Samen met zijn compagnon Jeske runt Ardwin sinds 2007 Staet van Creatie, het bureau voor grafische communicatie. Als grafisch vormgever is het de rol van Ardwin om de vraag achter de vraag te doorgronden en vervolgens ideeën om te zetten naar vorm en kleur.
|
Ardwin vult aan: ‘Ze vroegen zich af of het misschien te maken had met de naamsbekendheid van het Fonds. Om ervoor te zorgen dat meer collega’s de weg naar het Fonds weten te vinden, besloten ze dat het tijd was voor verandering. De huidige huisstijl was al zo’n drieënhalf jaar oud en kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Het bestuur besefte dat alleen een nieuw jasje de naamsbekendheid van het Fonds niet vergroot. Naast het uiterlijk, gingen we daarom ook aan de slag met de manier van communiceren van het Fonds. Een mooie uitdaging.’
Hoe luidde de vraag van het Fonds?
Ardwin: 'Het Fonds had van tevoren al een aardig beeld van de nieuwe huisstijl. Ze wilden graag dat de nieuwe stijl meer warmte en professionaliteit uit zou stralen. Toeters en bellen waren niet nodig, de blauwe kleur mocht overboord en er was behoefte aan een herkenbaar lettertype. Wat betreft het logo wilden ze graag de handjes behouden. Naast deze specifieke wensen was er gelukkig ook meer dan genoeg ruimte voor inbreng van onze eigen creativiteit.’
Lisa: ‘Ook wat betreft de manier van communiceren was het Fonds duidelijk: de reactieve toon mocht plaats maken voor een meer preventieve en proactieve stijl. Want het voorkomen van geldzorgen is beter dan genezen.’
De reactieve toon mocht plaats maken voor een meer preventieve en proactieve stijl
Nadat de vraag en de wensen duidelijk waren, gingen jullie aan de slag…
Ardwin: 'Yes, toen konden we van start! Ik ging aan de slag met het visueel uitwerken van vier verschillende concepten. Hier ging uitgebreid onderzoek naar de vorige huisstijl aan vooraf. Ik stelde mezelf voor dat ik de doelgroep was en keek door de bril van de doelgroep naar de website. Daarnaast bestudeerde ik ook de websites van andere sociaal fondsen. Het bestuur boog zich over de concepten en koos uiteindelijk voor het meest persoonlijke concept, waarin fotografie werd gebruikt in plaats van illustraties.'
Ontmoet Lisa!
|
Lisa is werkzaam bij Future Communication, een Utrechts communicatiebureau met meer dan 75 communicatieadviseurs en contentspecialisten. Lisa houdt zich het liefst bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe ideeën. Ze wordt dan ook het meest enthousiast van het snijvlak tussen content en communicatie.
|
En toen?
Lisa: 'Nadat de knoop over het concept was doorgehakt, gingen we – naast het vormgeven van banners, posters, sjablonen en website-onderdelen – aan de slag met het innerlijk van het Fonds. Hiervoor was het van belang dat we de primaire doelgroepen goed in kaart brachten: de deelnemers en de hulpvragers. De deelnemers helpen hun collega’s door iedere maand een bijdrage aan het Fonds te leveren. De hulpvragers zijn medewerkers die hulp of advies van het Fonds kunnen gebruiken. Na een uitgebreide analyse van de doelgroepen formuleerden we passende kernboodschappen. Ook maakten we een omschrijving van de nieuwe manier van communiceren, ook wel tone of voice genoemd, en stelden hierbij een schrijfwijzer op. Aan de hand van deze ingrediënten konden we vervolgens aan de slag met het opstellen van poster- en bannerteksten en het herschrijven van de websiteteksten.'
Ardwin: 'Aanpassingen aan de vormgeving en de communicatie kun je niet los van elkaar zien: het één kan het ander versterken. Zo hebben we ervoor gekozen om het verschil in de doelgroepen niet alleen door middel van tekst duidelijk te maken, maar ook door kleurgebruik. Naast dat dit duidelijkheid en herkenbaarheid schept, zit er achter de gekozen kleuren een logica. Zo staat oranje voor warmte, optimisme en spontaniteit: eigenschappen die goed passen bij het profiel van een deelnemer. De tweede kleur, paars, staat voor inspiratie, zelfreflectie en oplossingsgerichtheid. Een kleur die dan weer heel mooi aansluit bij de hulpvragers.'
Achter de gekozen kleuren zit een logica
Zijn er zaken waar jullie tijdens het proces tegenaan gelopen zijn?
Ardwin: 'Net als bij elke ontdekkingstocht het geval is, kwamen we ook bij het creëren van de nieuwe huisstijl af en toe voor uitdagingen te staan. Het gekozen concept staat voor persoonlijkheid en menselijkheid. Het liefst werk je met beelden van echte situaties. Want: hoe geloofwaardiger iets overkomt, hoe meer vertrouwen je uitstraalt. Nu is het zo dat mensen niet zo makkelijk voor hun geldzorgen uitkomen. Hierdoor was het fotograferen van echte collega’s helaas geen optie.'
Lisa: 'Om deze reden hebben we voor stockfotografie gekozen, een goed alternatief wat mij betreft. Het selecteren van geschikte stockfoto’s is echter niet iets wat je moet onderschatten. Het is een kunst om op zoek te gaan naar de foto’s die zo veel mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid. De omgeving op de foto speelde hierin bijvoorbeeld een belangrijke rol. Zo mochten de foto’s niet de indruk wekken dat een hulpvrager en een vertegenwoordiger elkaar in een kantine spreken. Deze gesprekken vinden namelijk altijd plaats in een vertrouwelijke omgeving.'
Hoe zouden jullie het concept dat nu staat omschrijven?
Ardwin: ‘Menselijk, helder en to-the-point.’
Lisa: ‘Dat heb je mooi samengevat! Ik sluit mij daarbij aan. Ik vind dat we een uitnodigende stijl hebben neergezet die warmte en vertrouwen uitstraalt. Het is natuurlijk de bedoeling dat de aanpassingen aan het innerlijk en uiterlijk van het Fonds ervoor zorgen dat men het Fonds daadwerkelijk beter weet te vinden en dat de drempel om hulp te vragen lager is. Om deze reden houden we het effect van de nieuwe stijl nauwlettend in de gaten en kijken we of er volgend jaar nog aanvullende communicatieacties nodig zijn.’
Wil je meer weten over het ontwerpproces of heb je vragen over de nieuwe huisstijl? Schroom dan niet om contact op te nemen met Lisa via lkranendonk@futurecommunication.nl.
Klik hier om de posters in de nieuwe stijl te downloaden
Klik hier om de banners in de nieuwe stijl te downloaden