Bij wie kan ik terecht?
Onze vertegenwoordigers staan voor je klaar. In ongeveer elke regio is er een vertegenwoordiger van het fonds, die als eerste aanspreekpunt en adviseur beschikbaar voor je is. Uiteraard is het contact strikt vertrouwelijk.
Hoe meld ik me als hulpzoekende bij het fonds?
Twijfel niet en leg je hulpvraag bij ons neer via dit aanvraagformulier.
Moet ik deelnemer zijn van het fonds om hulp te krijgen?
In principe wel, maar we laten niemand in de kou staan.
Is het fonds er ook voor mijn directe familie, zoals mijn dochter, die in een financiële noodsituatie zit?
Nee, helaas niet. Stichting Sociaal Fonds Infrastructuur en Waterstaat is bedoeld voor werknemers of gepensioneerden van het ministerie (MinIenW, RWS, ILT, KNMI, ANVS, PBL) en de daarbij aangesloten organisaties: RDW, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Wanneer verkeer je in een financiële noodsituatie?
Denk aan een situatie waarin je niet meer in staat bent om je vaste lasten, zoals huur, gas, licht en water te betalen. Bij de bank aankloppen gaat niet meer, wegens uitstaande schulden en een te hoge lening.
Hoe kan ik aantonen dat ik in een financiële noodsituatie zit?
Door te bewijzen dat je niet meer kan voldoen aan je betalingsverplichtingen, je vaste lasten niet meer kunt betalen en ook niet meer bij een bank kunt aankloppen voor een lening.
Hoe wordt een aanvraag in behandeling genomen?
Wanneer wordt een aanvraag in behandeling genomen?
Een aanvraag wordt in behandeling genomen als je:
- deelnemer bent van het fonds; dit kan per direct.
- het aanvraagformulier volledig hebt ingevuld, uitgeprint en ondertekend;
- de benodigde bijlagen en verklaringen hebt ingediend.
Hoe lang duurt het voordat mijn aanvraag in behandeling wordt genomen?
Je aanvraag wordt direct in behandeling genomen. Het kan maximaal 8 weken duren voordat het bestuur een beslissing heeft genomen over de vorm van hulp die het kan bieden. Bij spoed kan er van deze regel worden afgeweken.
Biedt het fonds alleen (financiële) steun of ook advies?
Zowel (financiële) steun als advies.
Wat doet het fonds niet voor mij?
Dit is erg situatieafhankelijk. Het fonds kan niet alles oplossen, bijvoorbeeld hypotheekschulden of andere hoge schulden. Hieronder staan nog wat voorbeelden van hulpvragen die we binnenkrijgen, maar niet in behandeling kunnen nemen:
-
SSF levert geen bijdrage in opleiding voor kinderen > 18 jaar.
-
SSF bemiddeld niet bij de zoektocht naar woonruimte.
-
SSF kan zich geen permanente aanvulling permitteren bij (gedeeltelijke) inkomstenderving (bij ziek zijn/afkeuring).
-
SSF doet geen bemiddeling of aflossing van de studieschulden bij DUO.